TANAH
OH TANAH : SIRI KE 60
MASLAHAH AMMAH DALAM PENGAMBILAN TANAH MENGIKUT HUKUM SYARAK
(BAHAGIAN
KETIGA - AKHIR)
8
PRINSIP MASLAHAH AMMAH DALAM PENGAMBILAN TANAH MENGIKUT HUKUM SYARAK
Seperti yang telah diterangkan, doktrin fiqh atau
maxim of fiqh yang sentiasa mengutamakan maslahah ammah daripada maslahah
khashsah
telah membawa para fuqaha
menetapkan bahawa pelucutan hak milik individu untuk kemaslahatan umum
dilakukan secara paksaan dari pemiliknya adalah diharuskan dan dikecualikan
daripada hukum yang asal (Ali ‘Abd al-Wahid, 1979). Oleh itu jika pemilik tanah
menahan atau menentang tindakannya dianggap zalim dan berdosa (Sa‘ad Muhammad
Khalil). Walau bagaimanapun hukum pengambilan tanah berdasarkan maslahah
bukanlah bersifat mutlak. Keharusan tersebut adalah bergantung sepenuhnya
kepada prinsip-prinsip berikut:
8.1
Pengambilan
Tanah Yang Dibuat Itu Hendaklah Seiring Dengan Maksud dan Tuntutan Syarak
Pengambilan tanah yang dibuat itu hendaklah seiring
dengan maksud dan tuntutan syarak, tidak menafikan sesuatu hukum yang asal,
tidak berlawanan dengan nas ataupun dalil yang telah disabitkan hukum secara qat‘ie
(Abu Zahrah Muhammad). Ia juga hendaklah bertepatan dengan kemaslahatan
yang dikehendaki dan diterima oleh al-Quran, al-Sunnah dan Qias (Wahbah, 1989). Ia selaras dengan kaedah fiqhiyyah bahawa setiap perkara atau
sesuatu urusan itu bergantung kepada tujuan atau niat. Kepentingan pengambilan
tanah itu hendaklah termasuk dalam tujuan syarak (Maqasid al-Syar‘iyyah)
bertujuan untuk menjaga lima perkara iaitu agama, nyawa, akal, keturunan dan
harta.
8.2 Pengambilan Tanah
Dilaksanakan oleh Pemerintah
Islam menjaga hak perseorangan dan mengiktiraf
kepentingan individu. Tanah milik perseorangan tidak boleh dicerobohi. Orang
perseorangan atau kumpulan tidak dibenarkan untuk mengambil tanah orang lain
secara paksa walaupun untuk maslahah ammah. Hal ini kerana setiap orang
mempunyai pandangan yang berbeza mengenai maslahah ammah.
Dua kumpulan yang sedang merebut kuasa akan menyatakan bahawa mereka mempunyai maslahah
yang perlu diutamakan kerana mereka mendapat sokongan daripada pengikut
masing-masing. Kedua-duanya bercakap benar dan tidak berbohong kerana mereka
memiliki penyokong mereka sendiri. Jika
orang atau dibenarkan untuk memgambil tanah orag lain cara paksa, maka akan
berlaku saling ambil mengambil yang berakhir dengan perpecahan. Di samping itu
juga amalan ini akan membuka ruang dan peluang kepada orang kaya untuk membuat
sewang-wenangnya terhadap orang miskin dan golongan yang kuat akan
mengeksploitasi golongan yang lemah yang berkesudahan dengan kezaliman. Ibn
Khaldun dalam bukunya al-Muqqaddimah menyatakan bahawa mengambil harta
secara paksa adalah melakukan suatu kezaliman. Kezaliman dalam bentuk apa jua
sekalipun membawa kepada perpecahan dalam sesebuah masyarakat.
Justeru, bagi menjaga hak-hak dan perlindungan dalam
menjamin tercapainya kemaslahatan umum, maka segala urusan yang berkaitan dengan
pengambilan hak milik hendaklah dibuat oleh pemerintah, sebagai pihak
pengurusan tertinggi dalam negara, atau wakilnya (Mahmud Syamam,1988). Mengikut Abd al-Salam, tindakan pengambilan tanah atau melucutkan
hak milik seseorang itu semestinya dilaksanakan oleh pemerintah atau kerajaan
kerana peranan pemerintah dalam Islam menjaga agama dan urusan dunia, untuk
kebaikan di dunia dan di akhirat. Mewujudkan manfaat umum adalah menjadi hak
kepada kerajaan yang menjadi wakil kepada rakyat. Dengan kata lain, hanya
pemerintah yang layak menentukan sama ada sesuatu itu maslahah ammah
atau tidak. Oleh itu segala tindakan yang dilakukan oleh pemerintah terhadap
rakyat adalah bergantung kepada maslahah seperti yang diterangkan oleh kaedah fiqhiyyah
iaitu :
“segala urusan yang dibuat oleh pemerintah terhadap rakyat,
adalah bergantung kepada kemaslahatan” (Ibn Nujaym, 1993).
Pada zaman Rasulullah S.A.W dan pemerintah Khulafa’
al-Rasyidin, khalifah yang memutuskan mengenai pengambilan tanah secara paksa,
sepertimana Saidina Umar al-Khattab mengambil tanah milik
Muhammad bin Maslamah untuk projek pengiaran. Al-Imam Malik dalam Al-Muwaththâm’
meriwayatkan bahawa:
“Bersumber
daripada Amr bin Yahya Al-Mazini, daripada ayahnya: “Sesungguhnya Al-Dhahhak
bin Khalifah ingin mengalirkan air ladang miliknya dan itu harus melewati tanah
Muhammad bin Maslamah. Oleh kerana Muhammad tidak mahu, Al-Dhahhak bertanya
kepadanya: “Mengapa kamu menghalangiku? Sesungguhnya kamu juga akan beroleh manfaat. Dengan itu
kamu boleh minum terus-terusan. Lagi pula tidak merugikan kamu”. Akan tetapi si
Muhammad tetap saja tidak mahu. Ad-Dhahhak lalu melaporkan kejadian itu kepada
‘Umar bin Al-Khaththab, maka beliau lalu memanggil Muhammad bin Maslamah dan
memerintahkan supaya dia memenuhi keinginan ad-Dhahhak. Namun tetap Muhammad
menjawab: “Tidak”. ‘Umar bin Al-Khaththab berkata: “Mengapa kamu halangi
kepentingan saudaramu, sedangkan kamu juga akan mendapatkan faedah
(keuntungan)? Kamu akan minum dengannya terus-terusan dan itu juga tidak
membuatmu rugi”. Tetapi si Muhammad tetap menjawab: “Tidak”. ‘Umar lalu
berkata: “Demi Allah, akan aku alirkan juga walaupun akan melewati (melintasi)
perutmu.” Maka ‘Umar pun memerintahkan untuk mengalirkan, lalu Al-Dhahhak pun
melakukannya. ”
(Hadis riwayat Malik)
Pada zaman moden, pemerintah/kerajaan membuat keputusan
secara bersama melalui mesyuarat, permuafakatan, persepakatan atau consencus
setelah mengambil kira pendapat masyarakat dan pandangan rakyat. Al-Qurtubi
dalam tafsirnya menyatakan bahawa adalah menjadi kewajipan kepada para perintah
bermesyuarat dengan tokoh-tokoh masyarakat tentang perkara-perkara kepentingan
awam, lebih-lebih lagi perkara yang tidak ada nas syarak yang muktamad (qati’i)
mengenainya seperti pengambilan tanah. Pemerintah akan bermesyuarat menggunakan
pertimbangan berdasarkan kepada siyasah syar’iyyah bagi maslahah
ammah. Pemerintah yang tidak menghiraukan pandangan masyarakat dan pendapat
rakyat dalam membuat keputusan dalam soal yang melibatkan kepentingan awam
seperti pengambilan tanah dianggap mengamalkan pemerintahan kuku besi. Syariat
Islam melarang pemerintahan atau kepimpinan yang mengamalkan pemerintahan kuku
besi (istibdad) kerana terdedah kepada ketegangan hubungan antara
kedua-dua pihak yang akhir merugikan umat Islam. Namun demikian, pemerintah
juga tidak boleh terlalu mendengar atau mengikut nasihat rakyat terutama
pihak-pihak tertentu yang cuba mengambil kesempatan untuk kepentingan diri
dengan menggunakan kerajaan sebagai mekanisme, maslahah ammah sebagai
kambing hitam dan pengambilan tanah sebagai matlamat, dan akhirnya hak rakyat
miskin yang menjadi korban.
8.3
Maslahah Ammah Hendaklah Merupakan Maslahah Ammah Yang
Sebenar-Benarnya (Haqiqiyah) Atau Qat‘iyyah.
Maslahah ammah yang disandarkan hukum ke atasnya hendaklah merupakan maslahah
ammah yang sebenar-benarnya (haqiqiyah) atau qat‘iyyah dan
bukannya maslahah ammah yang bersifat wahmiyyah. Apa yang
dimaksudkan dengan haqiqiyyah di sini ialah kepastian pelaksanaan
itu mendatangkan kebaikan kepada manusia dan menghindarkan daripada segala
kemudharatan, tanpa wujud sebarang kesamaran atau keraguan tentang keberhasilan
terhadapnya. Sekiranya maslahah ammah itu semata-mata sangkaan yang
samar-samar (waham) pada pandangan kita ada kebaikannya, maka ia tidak
boleh dijadikan hujah dalam penetapan hukum (Wahbah, 1989). Sebelum pengambilan tanah dibuat,
kajian tentang kesesuian tapak perlu dibuat dan tujuan pengambilan tidak boleh
direka-reka. Hal ini kerana pengambilan hanya wasilah atau cara kepada
untuk mencapai matlamat.
8.4
Tanah
Yang Diambil Itu Digunakan Untuk Semua Atau Al-Kulliyat
Tanah yang diambil itu digunakan untuk semua atau al-kulliyat
iaitu ia mendatangkan kebaikan dan menolak kemudaratan kepada seluruh manusia.
Pengambilan tanah untuk untuk menaiktarafkan jalan raya, melebarkan sungai
untuk mengelakkan banjir, membina masjid, rumah sakit, sekolah, jambatan dan
seumpama dengannya adalah bersifat al-kulliyat. Sekiranya kemanfaatan
itu hanya dimonopoli oleh sebilangan kecil manusia (juz’iyyat), maka ia
tidak boleh dijadikan asas dalam penetapan sesuatu hukum (Wahbah, 1989). Mengikut Afandi (2008), pengambilan
tanah wakaf untuk tapak perumahan tidak menepati prinsip ini kerana kepentingan
wakaf bersifat al-kulliyat sedangkan manfaat perumahan bersifat juz’iyyat.
8.5
Pengambilan Tanah Tidak Menghilangkan Atau Meluputkan Kepentingan Lain Yang
Lebih Penting Daripadanya Atau Setaraf Dengannya.
Tindakan pengambilan tanah itu pada dasarnya tidak
menghilangkan atau meluputkan kepentingan lain yang lebih penting daripadanya
atau setaraf dengannya. Maslahah ammah tidak boleh mengorbankan maslahah ammah lain yang
sedarjat apalagi yang lebih besar. Mengikut Affandi (2008), pengambilan tanah
wakaf untuk pembinaan perumahan adalah bertentangan dengan prinsip ini kerana
kepentingan wakaf lebih penting daripada kepentingan perumahan.
8.6
Keputusan
Pengambilan Tanah Itu Hendaklah Relevan, Munasabah Dan Boleh Diterima Oleh Akal
Manusia.
Keputusan pengambilan tanah itu hendaklah relevan,
munasabah dan boleh diterima oleh akal manusia dan melupuskan kesulitan yang
biasa berlaku (Muhammad ‘Abd al-Jawwad Muhammad, 1971).
Kepentingan yang terhasil daripada pengambilan itu telah
dikemukakan oleh pakar yang profesional. Ia terdiri sama ada dari
kalangan ahli perundangan agama atau mereka yang mempunyai kepakaran dalam
bidang berkaitan (Muhammad ‘Abd al-Jawwad Muhammad, 1971) Hasil daripada
pengambilan tanah itu secara langsung boleh dan benar-benar menghindarkan
kesusahan yang pasti akan berlaku dan membawa kepada kesenangan dan kemudahan
serta bermanfaat.
Hasil daripada pengambilan tanah itu secara langsung
boleh dan benar-benar menghindarkan kesusahan yang pasti akan berlaku dan
membawa kepada kesenangan dan kemudahan serta bermanfaat. Contohnya pengambilan
tanah untuk projek membina saluran air. Dalam syariat Islam, air menjadi milik
semua seperti yang telah dijelaskan oleh hadis Nabi yang bermaksud : “Manusia
berkongsi milik pada tiga perkara: air, api dan rumput’. Setiap orang
berhak mendapat air dari sumber semulajadi seperti sungai dan sebagainya. Tidak
ada seorang pun yang boleh menghalang orang ramai daripada mendapat bekalan air
tersebut. Oleh itu, syariat Islam memberi hak untuk mengalirkan air ke kawasan
yang tidak ada atau tidak sampai air bagi kegunaan dan keperluan manusia,
binatang ternakan, tanaman dan lain-lain). Demi kepentingan pemilik tanah yang
tidak mendapat kemudahan air, pemerintah boleh membina saluran bagi mendapat
kemudahan air tersebut dari punca yang terdekat dengan kawasannya walaupun
terpaksa dibina di atas tanah orang lain dengan membuat pengambilan. Hasil
daripada pengambilan tanah tersebut, saluran air dapat dibina dan tanah yang
terletak jauh dari sumber air, mendapat bekalan air. Pemiliknya dapat
mengusahakan tanah tersebut bagi mencari rezeki untuk keluarganya. Sekiranya
tiada sumber air, tanah tidak dapat diusaha dan tuan tanah tiada sumber
pendapatan. Justeru, hasil daripada pengambilan tanah itu benar-benar memberi
manfaat, kesenangan dan kemudahan serta menghindarkan kesusahan yang pasti akan
berlaku.
Begitu juga dengan pengambilan tanah untuk melakukan
kerja-kerja membuat parit bagi membuang air kotoran dari kawasan atau tanah
milik seseorang yang memerlukannya untuk, dialirkan ke kawasan buangan. Melalui
parit buang ini, air lebihan atau kotoran dapat dialir keluar bagi menjamin
tanaman tidak rosak akibat ditenggalami air atau terlebih air. Justeru,
pengambilan ini secara langsung membawa kemudahan dan mengelak kemudaratan.
Tindakan ini selaras dengan dengan firman Allah S.W.T. yang bermaksud: “Dan
tidak aku jadikan kepada kamu dalam urusan agama daripada kesusahan”. (22:78).
8.7
Tanah Yang Diambil Daripada Pemiliknya Tidak Boleh Digunakan Untuk Pelaburan
Sama Ada Untuk Orang Ramai Ataupun Untuk Individu Tertentu.
Pelaburan dalam Islam membawa pengertian
amat luas meliputi aspek pelaburan harta yang dimiliki untuk manfaat sama ada
manusia mahupun makhluk ciptaan Allah yang lain. Ini boleh dilakukan dengan
membelanjakan harta dalam bentuk zakat, sadaqah, infaq dan lain-lain
bentuk pengagihan harta yang memberikan manfaat kepada yang memerlukan.
Pelaburan bentuk ini tidak mendapat ganjaran di dunia namun keuntungan lebih
bermakna diterima di akhirat kelak. Pelaburan yang lebih khusus ialah pelaburan
ekonomi iaitu dengan membelanjakan lebihan pendapatan/harta dengan matlamat
untuk mendapat keuntungan pada masa depan dalam bentuk keuntungan modal
(kenaikan harga) mahupun keuntungan perniagaan (dividen) dan lain-lain. Antara
banyak-banyak bentuk pelaburan, pelaburan dalam bentuk tanah sangat unik, menarik
dan unggul jika dibandingkan dengan aset lain seperti terbitan awam, pasaran
modal, saham amanah lain-lain sekuriti kerana: (i) tanah adalah pelaburan hybrid
yang kompleks kerana ia mampu menawarkan pulangan bukan sahaja dari sewa, malah
dari potensi pertumbuhan nilai modal; (ii) ketidaksamaan atau heterogeneity adalah
ciri pelaburan harta tanah yang boleh menawarkan potensi kepelbagaian dalam
pelaburan yang tidak ada dalam sebarang pelaburan sekuriti; (iii) portfolio
harta tanah itu sendiri mengandungi beberapa jenis atau kategori harta tanah
yang mampu untuk mengurangkan risiko portfolio; (iv) nilai dan pulangan tanah
selalunya memperlihatkan turun naik yang rendah berbanding saham dan bon; dan
(v) kestabilkan prestasi pelaburan tanah adalah lebih baik.
Walau bagaimana pun, kekurangan stok
penawaran tanah utama dan strategik di bandar-bandar utama menjadi halangan.
Wujudnya persaingan yang juga ingin membeli tanah yang baik terletak di lokasi
yang strategik dan utama untuk dijadikan sebagai pelaburan menyebabkan tanah
berkenaan menjadi lebih tinggi. Lantaran itu perolehan tanah melalui pembelian
memerlukan kewangan yang banyak dan jumlah modal yang besar. Salah satu cara
untuk memperoleh tanah yang stratergik dan berskala besar, khususnya di kawasan
bandar utama melalui pengambilan tanah. Melalui kaedah ini, tanah-tanah yang
berpotensi serta berdaya maju di lokasi terpilih diperoleh dengan cepat dan
mudah. Tanah ini kemudiannya di buat plot-plot tanah perindustrian, plot-plot
tanah pembangunan, unit-unit perumahan dan komersil dan dijual dengan harga
yang berganda daripada nilaian semasa pengambilan. Ketika ini pihak yang
mengambil tanah telah mendapat keuntungan lumayan dalam bentuk keuntungan modal
dan lain-lain ekoran daripada penjualan tanah yang diambil secara paksa. Majlis Mu‘tamar al-Fiqh al-Islami telah yang
diadakan di Jeddah pada 6-11 April 1988, menetapkan bahawa tanah yang diambil
daripada pemiliknya tidak boleh digunakan untuk pelaburan sama ada untuk orang
ramai ataupun untuk individu tertentu.
8.8
Tidak Boleh Mengambil Tanah Bermilik Sebelum Sampai Tempoh
Yang Benar-Benar Diperlukan.
Tidak boleh mengambil tanah sebelum sampai tempoh yang
benar-benar diperlukan. Pengambilan tanah untuk dijadikan sebagai simpanan atau
stok bagi keperluan pembangunan pada masa hadapan tidak dibenarkan. Konsep bank
tanah tidak diharuskan. Hal ini kerana tanah yang diambil tidak dibangunkan
segera. Tidak ada keperluan untuk berbuat demikian. Tanah diambil melalui
konsep bank tanah dibayar pampasan dengan kadar nilaian semasa atau dengan
harga sekarang (today price) dan disimpan sebagai stok untuk keperluan
di masa akan datang. Tindakan ini memberi keuntungan kepada pihak yang
mengambil tanah kerana peningkatan nilai tanah atau appreciation. Oleh
sebab permintaan yang sentiasa tinggi dan penawaran yang terhad, menyebabkan
nilai tanah bertambah dan memberi pulangan dalam bentuk laba modal. Sementara
menunggu untuk dibangunkan, tanah tersebut boleh di sewa dan di pajak yang juga
memberi pendapatan sampingan atau tambahan. Pengambilan tanah melalui konsep
bank tanah ini boleh menyebabkan berlakunya tanah terbiar kerana pihak yang
mengambil tanah berkecenderungan untuk membiarkan sementara menunggu masa untuk
dimajukan. Tindakan ini tidak selaras dengan konsep pemilikan tanah yang
menghendaki supaya tanah diusahakan bagi manfaat diri, keluarga dan masyarakat.
Bagi tanah ladang yang masih mengeluarkan hasil atau
kebun buah-buahan, tindakan membiarkan tanpa diurus dan dijaga dengan baik
boleh membawa kepada pembaziran dan mengkhianati susah payah usaha bekas tuan
tanah menanam dan menjaga sehingga mengeluarkan hasil tetapi akhirnya terbiar.
Oleh sebab itu syariat Islam tidak membenarkan pengambilan tanah dibuat sebelum
tempoh yang benar-benar diperlukan. Tujuannya adalah untuk mengelak daripada
tanah yang diambil terbiar atau tidak dibangunkan dan tidak memberi manfaat
kepada masyarakat, lebih-lebih lagi kepada bekas tuan tanah. Matlamat
pengambilan tanah tidak tercapai bahkan terdedah kepada kerosakan, sedangkan
tujuan pengambilan untuk menolak kerosakan dan mengambil manfaat.
9
RUMUSAN
Menurut
syariat lslam, ada dua keperluan asas manusia iaitu: (i) keperluan asas untuk
setiap individu seperti makanan (dan minuman), pakaian dan tempat tinggal yang
merupakan keperluan asas (basic needs); dan (ii) keperluan asas atau basic
rights untuk rakyat seperti keselamatan, kesihatan, pendidikan, kemudahan
infrastruktur dan kemudahan awam. Kewajipan untuk memenuhi basic needs
diri dan keluarga berada di tangan seorang lelaki/suami/bapa. Islam mewajibkan
lelaki yang mampu untuk bekerja memenuhi nafkahnya mengikut taraf hidup (secara
makruf). Pengingkaran/pengabaian seorang lelaki yang mampu untuk mencari nafkah
sendiri atau memberikan nafkah kepada isteri dan anak-anak adalah suatu dosa
dan wajib dikenakan takzir oleh pemerintah. Manakala kerajaan pula bertanggungjawab
untuk menjaga keamanan dan keselamatan, kesihatan dan pendidikan kemudahan
infrastruktur dan kemudahan awam untuk rakyatnya, Rasulullah S.A.W bersabda
yang bermaksud “Imam itu pemelihara dan dialah yang bertanggungjawab
terhadap rakyatnya” [HR Mutafaq Alaih]. Sebuah negara Islam wajib
menjamin basic rights rakyat dengan menyediakan kemudahan kesihatan,
pendidikan semua tingkat pengajian dan keamanan secara percuma kepada
rakyatnya, tanpa mengira sama ada kakitangan kerajaan atau pekerja swasta
mahupun penganggur. Kemudahan ini juga bukan khusus untuk golongan miskin
tetapi negara wajib menyediakannya secara percuma kepada semua rakyat.
RUJUKAN ASAS
1.
Mohd Affandi bin Mat Rani (2007). “Pengambilan Tanah
Wakaf Oleh Pihak Berkuasa Negeri: Analisis Menurut Perspektif Undang-Undang
Islam dan Aplikasinya di Malaysia”. Tesis PhD, Universiti Malaya.
2.
Zulfifli bin Mohamad (1998). “Pengambilan Tanah Untuk
Kemaslahatan Umum: Kajian Perbandingan Antara Siasah Shari’yyah Serta
Perlaksanaanya di Malaysia. Tesis Sarjana, Universiti Kebangsaan
Malaysia.
RUJUKAN
1.
Abu Zahrah Muhammad (t.t), Usul al-Fiqh, Kaherah: Dar
al-Fikr al-‘Arabi.
2. Al-‘Alim, Yusuf Hamid (1994), Al-Maqasid al-‘Ammah li
al-Syari‘ah al-Islamiyyah, Ma‘ahad al-‘Alami li al-Fikr al-Islami..
3. Al-Buti, Muhammad Sa‘id Ramadan (1965), Dawabit
al-Maslahah fi al-Syari‘ah al-Islamiyyah, Damsyiq: Maktabah al-Umawiyyah.
5. Al-Jurjani. Tanpa Tahun. At-Ta’rifat.
Jeddah : Al-Haramain.
6. Al-Khallaf, ‘Abd
al-Wahab (1995), ‘Ilm Usul al_Fiqh, cet.7, Kaherah: Dar al-Fikr
al-‘Arabi
7. Al-Khinn, Mustafa Sa‘id (1992), al-Fiqh al-Manhaji ala
Madhhab al-Imam al-Syafi‘i. Damsyiq:Dar al-Ilmi.
8. Al-Khinn, Mustafa Sa‘id (1994), Athar al-Ikhtilaf fi
al-Qawa‘id al-Usuliyyah fi Ikhtilaf al-Fuqaha’, cet.5, Beirut: Mu’assasah
al-Risalah,
9.
Al-Syatibi, Abi Ishak (t.t.), Al-Muwafaqat fi Usul
al-Syari‘ah, jld.2, Beirut: Dar al-Kutub al-‘Ilmiyyah.
10.
Al-Wafi, ‘Ali
‘Abd al-Wahid (1979), Huquq al-Insan fi al-Islam, cet.5, Kaherah: Dar
al-Nahdah
11.
Al-Zarqa, Syaykh
Ahmad b. Syaykh Muhammad (1989), Syarh al-Qawaid al-Fiqhiyyah, cet.2,
Damsyik: Dar al-Qalam
12.
Amir, Dja’far. Tanpa Tahun. Qaidah-Qaidah
Fiqih. Semarang : Ramadhani
13.
An-Nabhani, Taqiyuddin. 1953. Asy-Syakhshiyyah
Al-Islamiyyah. Juz III (Ushul Al-Fiqh). T.tp. : Mansyurat Hizb Al-Tahrir
14.
Fuad Ifram al-Bustani (1987), Munjid al-Tullab,
cet.3. Beirut: Dar al-Masyriq.
15. Ibn Manzur, Jamaludin Muhammad bin Mukram, (1990), Lisan
al-‘Arab, Jld.2, Beirut: Darul Dar al-Fikr.
16. Ibn Nujaym, Zayn al-‘Abidin
b. Ibrahim (1993), Al-Ishbah wa al-Naza’ir, cet.1, Beirut: Dar al-Kutub
al-‘Ilmiyyah
17. Ibu Qayyim al-Jauziyyah (1961). Al-Thuruq al-Hukmiyyah
fi al-Siyasah al- Sya’iyyah al-Mu’assasah al-Arabiayyah li al-Tiba’ah wa al-
Nasr.
18.
Jamiah Imam Muhammad
ibn Saud al-Islamiyyah, Riyad, 1414H/1993,
19. Kamus al-Munjid fi al-Lughah wa al-A‘lam (1992),
cet.33, Beirut: Dar al-Masyriq.
20.
Kamus Dewan (2002), Edisi Ke.3, Kuala
Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
21.
Mahmud Syamam
(1998), Intiza al-Milkiyyah li al-Maslahah ‘Ammah, Mu’tamar Majma’ al-
Fiqh al-Islami, Bil. IV, Jld.2, Jeddah
22.
Muhammad ‘Abd al-Jawwad Muhammad (1971), Milkiyyah
al-Aradi fi al-Islam Tahdid al-Milkiyyah wa al-Ta’mim, Kaherah: al-Tab‘ah
al-‘Alamiyyah.
23.
Mustaffa Dieb
al-Bugha, Athair al-Adillatu al-Mukhtalafu fiha fi al-Islami, Dar
al-Quran, Damsyik, 1413H/1993.
24.
Sa’ad Muhammad
Khalil (t.t), Naz’ al-Milkiyyah li al-Manfa’ah ‘Ammah Baina al-Syariah wa
al-Qanun, Kaherah: Dar al-Salam
25.
Zaydan, ‘Abd al-Karim (1994), Al-Waj’iz fi Usul al- Fiqh,
Beirut: Mu’assasah al-Risalah.
26. Zuhayli Wahbah (1989), Al-Fiqh al-Islami wa Adillatuhu.
Cet. 3, Jld.5, Damsyiq: Dar al-Fikr.
Casinos Near Casinos Near Casinos Near Me - MapYRO
ReplyDeleteFind 김제 출장안마 the 군산 출장마사지 nearest Casinos to you and other nearby Casinos. With a map showing 부산광역 출장안마 casinos, get to 경주 출장샵 know all about gaming, 광주 출장샵 winning and losing,