TANAH
OH TANAH : SIRI KE 58
MASLAHAH AMMAH DALAM PENGAMBILAN TANAH MENGIKUT HUKUM SYARAK
(BAHAGIAN
PERTAMA)
1.
PENDAHULUAN
TOT Siri ke 39 hingga ke 52, penulis telah mengupas
tentang konsep public interest dan public purpose dalam pengambilan
tanah secara paksa (compulsory land acquisition). Public interest dan
public purpose adalah merujuk kepada perkara yang sama. Atas nama public
interest dan public purpose, hak seseorang terhadap tanah boleh
dilucutkan secara paksa, tanpa persetujuan malah dalam keadaan tertentu tanpa
pengetahuan pemilik tanah. Dalam keadaan terdesak, perlucutan hak boleh
terlebih dahulu dilaksanakan, manakala penentuan pampasan dan gantirugi
diuruskan kemudian (seksyen 19 APT 1960). Konsep public purpose yang
terdapat dalam undang-undang tanah sivil ini tidak sama dengan konsep maslahah
ammah menurut hukum syarak. Terdapat perbezaan yang ketara antara satu sama
lain. Dalam ruangan ini, penulis akan cuba memberi sedikit pencerahan untuk
manfaat bersama. In Syaa Allah.
2.
DEFINISI
MASLAHAH AMMAH
Lafaz maslahah adalah sama seperti lafaz manfaat
dari segi wazan dan makna. Maslahah adalah masdar iaitu nama
terbitan yang memberi makna kebaikan (al-solah), sama seperti lafaz manfaat
yang memberi makna kemanfaatan (al-naf‘u). Maslahah juga disebut sebagai
kata nama tunggal daripada al-masalih. Setiap perkara yang mengandungi
kebaikan dan kemanfaatan, sama ada dengan cara mendatangkan kebaikan,
menghasilkan faedah dan kelazatan, atau pun menolak keburukan dengan tujuan
mengadakan perlindungan seperti menjauhi perkara-perkara yang boleh memudaratkan
adalah disebut sebagai maslahah. Perkara ini dijelaskan oleh Ibn Manzur dalam kitabnya yang berjudul Lisan al-‘Arab,
Jld.2 (1990) bahawa maslahah ialah
al-salah dan maslahah adalah kata tunggal masalih. Maka
setiap perkara yang mengandungi manfaat sama ada dengan mencapai faedah dan
kelazatan atau dengan menjauhkan kemudaratan dan kesakitan maka semuanya adalah
dinamakan maslahah. Kamus al-Munjid fi al-Lughah wa al-A‘lam
(1992) dan Fuad Ifram al-Bustani (1987) dalam kitabnya Munjid al-Tullab
bahawa dinyatakan maslahah sebagai apa yang boleh membawa kepada
kebaikan. Apa yang diberikan kepada manusia daripada pekerjaannya yang membawa
kepada manfaat untuk dirinya dan kepada orang lain. Kamus Dewan (2002), Edisi Ke.3, Kuala Lumpur, maslahah
disebut sebagai maslahat yang membawa maksud sesuatu yang berfaedah (berguna),
usaha dan sebagainya yang mendatangkan faedah.
Ahli Usul Fiqh telah memberikan definisi maslahah
dengan beberapa takrifan. Al-Ghazali (1993) dalam kitabnya yang bertajuk Al-Mustasfa
fi ‘Ilm Usul, mengatakan bahawa “maslahah ialah memelihara tujuan
syarak iaitu menjaga agama, nyawa, akal, keturunan dan harta benda. Oleh itu
apa sahaja yang membawa kepada terpeliharanya lima perkara itu adalah maslahah.
Sebaliknya apa sahaja yang membawa kepada kerosakan salah satu daripada lima
perkara di atas atau seluruhnya, maka itu adalah keburukan atau kerosakan yang
mesti ditentang”. Dr. Sa‘id Ramadan al-Buti (1965) memberi takrifan maslahah
sebagai manfaat yang menjadi tujuan syarak (Allah) yang Maha Bijaksana kepada
hambanya semata-mata untuk memelihara agama, nyawa, akal, keturunan dan harta
mereka menurut susunan kepentingan yang ditentukan antara lima perkara
tersebut. Dr ‘Abd al-Karim Zaydan (1994) menjelaskan bahawa maslahah
dari segi positifnya mendapatkan manfaat dan dari segi negatifnya menolak
kemudaratan. Oleh sebab itulah beliau menyatakan bahawa maslahah
bermaksud menolak kemudaratan terlebih dahulu untuk mendapatkan manfaatnya.
Syeikh
Abdul Wahhab Khallaf dalam kitabnya Ilmu Usul al-Fiqh, (1985) pula mentakrifkan maslahah itu sebagai “menetapkan
suatu hukum bagi masalah yang tidak ada nasnya dan tidak ada ijma’ berdasarkan
kemaslahatan murni atau maslahah yang tidak dijelaskan syariat, dan
tidak dibatalkan oleh syariat”
Daripada beberapa definisi yang dikemukakan oleh para
ulama usul, menunjukkan bahawa makna maslahah dari sudut istilahnya
tidak terkeluar daripada mencapai manfaat dan menolak kerosakan semata-mata
untuk memelihara tujuan dan kehendak syarak (Maqasid al-Syari‘ah). Ini
kerana segala kepentingan manusia di dunia ini telahpun dijamin dan dipelihara
oleh syarak. Dalam keadaan tertentu terdapat perkara yang pada penilaian
manusia adalah dianggap baik dan sesuai, tetapi pada hakikatnya ia tidak baik
dan bertentangan dengan kehendak syarak yang sebenarnya, dan begitu juga
disebaliknya. Firman Allah S.W.T yang bermaksud:
“Diwajibkan ke atas kamu berperang, sedangkan berperang
itu adalah sesuatu yang kamu benci, dan boleh jadi kamu benci akan sesuatu,
sedangkan ia lebih baik bagimu, dan boleh jadi kamu kasihi sesuatu, sedangkan
ia melarat kepadamu. Dan Allah mengetahui, tetapi kamu tidak ketahui”.
(al-Baqarah
[2]:216)
Secara mudahnya, maslahah bererti manfaat,
kemanfaatan atau pekerjaan yang mengandungi manfaat. Manfaat itu perlu selari
dengan kehendak syarak, walaupun bertentangan dengan kehendak manusia. Sebab
kemaslahatan yang dikehendaki oleh manusia tidak selamanya didasarkan kepada
tujuan syarak. Tetapi sering didasarkan kepada hawa nafsunya. Oleh itu
parameter untuk menentukan kemaslahatan itu adalah tujuan syarak.
3.
PEMBAHAGIAN
MASLAHAH
Secara umumnya ulama telah membahagikan maslahah kepada dua bahagian
(Mustaffa Dieb
al-Bugha (1993) dan Jamiah Imam Muhammad ibn Saud (1993) itu: (i) maslahah
al-mursalah iaitu maslahah yang tidak terdapat dalil syarak sama ada
menyokong atau pun menyanggahnya. Namun demikian, Islam tidak menghalang
daripada beramal dengan hukum yang bersandarkan kepada maslahah al-mursalah
ini dengan syarat ianya bertujuan sama ada untuk mendatangkan kebaikan atau
menghindarkan keburukan; dan (ii) maslahah al-mulghah adalah maslahah
yang bertentangan dengan dalil syarak.
4.
KONSEP
MASLAHAH
Berdasarkan kepada huraian di atas, jelas bahawa maslahah
ammah merupakan suatu garis penentu, yang juga merupakan prinsip bagi
membolehkan pengambilan tanah dilakukan. Para fuqaha menetapkan bahawa
perlucutan hak milik individu untuk kemaslahatan umum dilakukan secara paksaan
dari pemiliknya adalah diharuskan. Ini kerana kedudukan maslahah
ammah sentiasa diutamakan daripada maslahah khusus. Untuk mengelak
daripada timbul kekeliruan dan salah tafsir, maka perlu dijelaskan mengenai
makna, konsep dan fungsi maslahah ammah mengikut perundangan Islam atau
syariat Islam.
5.
PEMBAHAGIAN
MASLAHAH
Ulama seperti Imam al-Haramain, al-Ghazali, al-Izz al-Din
Abd al-Salam, al-Qarafi, Ibn Taimiyyah, Ibn Qayyim, Abu Ishaq, al-Shatibi dan
ramai lagi mengkategorikan maslahah kepada tiga bahagian atau tahap
iaitu daruriyyat, hajiyyat dan tahsiniyyat (Mustafa Sa‘id, 1994).
5.1 Maslahah Daruriyyat (Basic
Need)
Maslahah daruriyyat (basic need) ialah maslahah
yang menjadi keperluan asas kepada kehidupan manusia di dunia dan akhirat, jika
sekiranya tidak dipelihara maslahah ini, kehidupan manusia akan pincang
dan hilang nikmat abadi. Jika
maslahah ini tidak wujud, maka berlakulah kepincangan hidup manusia dan
hilangnya nikmat yang abadi di dunia dan mengalami keseksaan serta penyesalan
di akhirat. Maslahah ini berkait dengan lima perkara yang menjadi dasar
kepada maslahah itu sendiri, iaitu menjaga agama, memelihara diri,
memelihara akal, memelihara keturunan dan memelihara harta. Segala tindakan
yang dilakukan bagi merealisasikan dasar ini, sama ada untuk mengekalkannya
atau memeliharanya adalah menjadi maslahah daruriyyat. Allah
S.W.T. telah menyatakan kepentingan maslahah daruriyyat ini
di dalam firmanNya yang bermaksud:
“Wahai
Nabi! Apabila perempuan-perempuan yang mukmin datang kepadamu untuk mengadakan
bai’at (janji setia), bahawa mereka tidak akan melakukan syirik kepada Allah
dengan sesuatupun, dan mereka tidak mencuri, mereka tidak berzina, mereka tidak
membunuh anak-anak mereka dan mereka tidak akan melakukan sesuatu dusta yang
mereka ada-adakan antara tangan dan kaki mereka, dan mereka tidak akan
menderhaka kepadamu dalam sesuatu perkara yang baik, maka terimalah pengakuan
taat setia mereka dan pohonkanlah kepada Allah pengampunan dosa mereka:
Sesungguhnya Allah Amat Pengampun lagi Amat Mengasihani”
(Al-Mumtahinah:
12)
Salah satu perkara yang dapat menjaga agama,
memelihara diri, memelihara akal, memelihara keturunan dan memelihara harta
ialah ilmu pengetahuan. Ilmu merupakan suatu perkara yang penting
dalam kehidupan manusia. Perkembangan dan kemajuan sesuatu bangsa di dunia ini
berkait rapat dengan kemajuan dan perkembangan ilmu pengetahuan yang terdapat
pada sesuatu bangsa itu sendiri. Justeru, Islam mengingatkan tentang hakikat
ini menerusi pelbagai ayat al-Quran dan hadis Rasulullah S.A.W. Penekanan
terhadap kepentingan dan keperluan menuntut ilmu membuktikan bahawa Islam
adalah satu agama yang memartabatkan ilmu pengetahuan dan orang yang berilmu.
Baginda Rasulullah S.A.W bersabda, maksudnya; “Menuntut ilmu itu adalah
wajib ke atas tiap-tiap orang Islam lelaki dan perempuan.” Berdasarkan
hadis tersebut, jelas bahawa menuntut ilmu itu adalah suatu perkara yang
penting dan menjadi kewajipan bagi setiap orang Islam. Antara kepentingan ilmu
pengetahuan ialah:
(i)
kedudukan serta martabat orang yang
berilmu diangkat dan diletakkan di tempat yang lebih tinggi. Dengan erti kata
lain, ilmu dapat mengangkat darjat seseorang kepada darjat yang tinggi di sisi
Allah S.W.T dan masyarakat. Firman Allah S.W.T dalam surah al-Mujadalah, ayat
11 yang bermaksud; "Allah mengangkat beberapa darjat orang-orang yang
beriman dan orang-orang yang diberi ilmu pengetahuan";
(ii)
ilmu dapat meninggikan dan membezakan
taraf di kalangan manusia. Firman Allah S.W.T dalam surah al-Zumar, ayat 9 yang
bermaksud: “Katakanlah adakah sama orang berilmu dengan orang yang tidak
berilmu? Sesungguhnya mereka yang mendapat peringatan dan petunjuk hanyalah di
kalangan hambanya yang berilmu dan bijaksana";
(iii)
ilmu dapat membentuk keperibadian yang
baik dan menjadikan seseorang itu bertaqwa dan cintakan Allah S.W.T dan
RasulNya. Firman Allah S.W.T dalam surah al-Fathir, ayat 28 yang bermaksud; “Sesungguhnya
yang takutkan Allah daripada hambanya ialah orang-orang yang berilmu”;
(iv)
ilmu pengetahuan akan membawa manusia ke
arah kebahagian hidup di dunia dan di akhirat, memberikan kekuatan ketika dalam
kesusahan dan ketika berhadapan dengan musuh;
(v)
dengan ilmu manusia dapat menjalankan
ibadah dengan sempurna, sama ada ibadah umum atau ibadah khusus dan dapat
melaksanakan peranan sebagai khalifah Allah di muka bumi dengan sebaiknya;
(vi)
ilmu agama atau ilmu yang terdapat dalam
al-Quran dan Al-sunnah akan menjadi benteng yang dapat mencegah seseorang itu
dari melakukan perkara-perkara yang dilarang oleh syariat, dapat menolak
kejahilan dan kebodohan sama ada dalam perkara agama atau dalam mengejar
kebendaan duniawi;
(vii)
pelbagai jenis ilmu keduniaan seperti ilmu
kejuruteraan, ilmu kedoktoran, ilmu pertanian dan sebagainya dapat membantu
kemaslahatan hidup manusia di dunia; dan
(viii) ilmu
adalah salah satu langkah bagi menjana pembangunan negara kerana melalui ilmu
sahajalah yang dapat membezakan antara yang hak dan yang batil.
Dalam
dunia moden, ilmu ini diperoleh secara formal di institusi pendidikan yang
disediakan oleh kerajaan bermula daripada taman didikan kanak-kanak (tadika),
sekolah rendah, sekolah menengah, sekolah teknik dan institut pengajian tinggi
(IPT). Institusi pendidikan ini terutama tadika dan sekolah rendah seharusnya terletak
berhampiran kawasan perumahan supaya pelajar tidak memerlukan jarak perjalanan
yang jauh untuk mendapatkan kemudahan ini; terletak di lokasi yang lebih
kondusif untuk pengajaran dan pembelajaran, jauh dari kawasan industri dan
mempunyai pemisah yang cukup dari gunatanah yang tidak sesuai seperti lebuhraya
dan sebagainya; tidak terletak di kawasan paya, berbukit, kawasan dilanda
banjir atau kawasan mengalami risiko hakisan tanah serta tanah runtuh; tidak
terletak di sepanjang atau berhampiran jalan utama bagi mengelakkan kesesakan
dan mengutamakan keselamatan; dan terletak berhampiran dengan perkhidmatan
kemudahan-kemudahan awam yang lain seperti perkhidmatan bas awam.
Tanah
untuk tapak institusi pendidikan ini boleh diperoleh sama ada melalui
memperolehi tanah kosong kerajaan negeri, tetapi kaedah ini biasanya menghadapi
masalah dan halangan kerana tidak ada tanah kerajaan yang boleh dipohon. Kalau
ada pun, tidak sesuai dengan tujuan projek yang hendak dilaksanakan itu kerana
berbukit, berpaya atau jauh di jauh di pedalaman. Pilihan yang kedua ialah
membeli tanah secara jual beli daripada pemilik. Membeli tanah bermilik
daripada tuanpunya tidak semudah yang dijangkakan. Masalah yang lazim ditemui
adalah seperti:
(i)
tuanpunya enggan menjual tanah itu kerana
sebab-sebab tertentu seperti tanah pusaka yang diwarisi dan sebagainya;
(ii)
jika tuanpunya sanggup menjual tanah itu,
harganya pula terlalu tinggi;
(iii)
kadangkala tuanpunya sanggup menjualkannya
dengan harga yang berpatutan tetapi tanah itu terikat pula dengan beberapa
bebanan yang masih berkuatkuasa seperti gadaian, pajakan, lien atau tertakluk
kepada suatu kaveat persendirian dan sebagainya;
(iv)
ada pihak yang sanggup menjual dengan
harga yang berpatutan dan tidak ada apa-apa bebanan atau kaveat yang menghalang
penjualan itu tetapi malangnya tuanpunya yang berdaftar telah meninggal dunia
dan proses pembahagian pusaka belum dimulakan lagi oleh waris-warisnya ataupun
sudah dimulakan tetapi belum lagi selesai; dan
(v)
dalam keadaan di mana tuanpunya tanah
sanggup menjualkannya dengan harga yang berpatutan dan tidak ada apa-apa
bebanan atau kaveat yang menghalang tetapi penjualan itu pula bertentangan
dengan undang-undang menyebabkan ianya tidak boleh dijual atau dipindahmilik
kepada pihak yang berkehendakkan tanah itu.
Kerajaan
tidak boleh menjadikan masalah dan halangan ini sebagai alasan untuk tidak
membina institusi pendidikan dengan membiarkan rakyat tidak mendapat ilmu atau
bersesak-sesak di institusi yang sedia ada kerana manusia yang jahil tidak dapat menjaga agama, memelihara
diri, memelihara akal, memelihara keturunan dan memelihara harta. Hanya dengan
ilmu pengetahuan dan kemahiran, manusia dapat menjaga agama, memelihara diri,
memelihara akal, memelihara keturunan dan memelihara harta. Justeru, kerajaan
tiada pilihan kecuali mengambil tanah rakyat secara paksa. Tindakan kerajaan
untuk menyediakan kemudahan pendidikan dan pembelajaran kepada rakyat seperti taman
didikan kanak-kanak (tadika), sekolah rendah, sekolah menengah, sekolah teknik
dan institut pengajian tinggi adalah
untuk menjaga agama, memelihara diri, memelihara akal, memelihara keturunan dan
memelihara harta. Tanpa ilmu manusia menjadi jahil yang
menyebabkan berlakunya
kepincangan hidup manusia dan hilangnya nikmat yang abadi di dunia dan
mengalami keseksaan serta penyesalan di akhirat. Justeru, pengambilan tanah
secara paksa dan tanpa persetujuan atau kerelaan pemilik untuk tapak institusi
pendidikan adalah dapat dikategorikan sebagai maslahah daruriyyat (basic
need).
5.2
Maslahah Hajiyyat
Maslahah hajiyyat ialah suatu keperluan bagi kelegaan dan menghilangkan
kepayahan yang pada lazimnya boleh membawa kepada kesusahan dan kesempitan
tanpanya atau keperluan manusia untuk menghindari kesukaran dan menghapuskan
kesulitan. Sekiranya tidak ada hajiyyat, manusia akan berhadapan dengan
berbagai-bagai kesukaran hidup walaupun ia tidaklah mencacatkan kehidupan,
tetapi tidak sampai ke peringkat daruriyyat yang boleh mendatangkan fasad
serta binasa pada adatnya (Mustafa Sa‘id Al-Khinn dalam kitabnya al-Fiqh
al-Manhaji ala Madhhab al-Imam al-Syafi‘i (1992).
Secara umumnya maslahah hajiyyat, apabila tiada,
nescaya pincang sistem hidup dan terganggu kebaikan dan hilang sebahagian dari
keperluan. Akibatnya, manusia mendapat kesusahan dan tidak selesa dalam urusan
ibadat mereka dan tidak sempurna hidup. Keadaan sedemikain tidak selaras dengan
prinsip Islam kerana syariat Islam ditegakkan atas asas kemudahan dan menolak
kesukaran serta kesempitan seperti firman Allah S.W.T dalam surah al-Haj ayat
78 bermaksud “Dan Ia tidak menjadikan kamu menanggung sesuatu keberatan dan
kesusahan”. Maslahah hajiyyat ini berlaku dalam empat bidang iaitu bidang
ibadat, adat, muamalat dan jenayah (Al-Syatibi, Abi Ishak (t.t.).
Dalam
penjagaan kesihatan umpamanya,
syarak meletakkan kesihatan dan kesejahteraan di tempat yang pertama selepas
keimanan seperti sabda Nabi S.A.W yang bermaksud:
"Mintalah kepada Allah
kesihatan dan kesejahteraan kerana sesungguhnya tidak ada perkara yang lebih
baik dari kesihatan selepas keyakinan (iman)”.
(HR
Ibnu Majah).
Sebagaimana
menuntut ilmu, menjaga kesihatan adalah wajib dan menjadi fardhu ain ke atas
setiap umat Islam, seperti
wajibnya Islam menjaga jiwa (nyawa) dan akal. Penjagaan kesihatan adalah
sebahagian dari tujuan syariat (maqasid syar’iah). Justeru, umat Islam amat dituntut supaya menjaga
kesihatan kerana "sihat" merupakan anugerah berharga dari Allah dan
antara kurniaan Allah yang tidak ternilai harganya. Sabda Nabi S.A.W yang
bermaksud: “Sesungguhnya kamu mempunyai tanggungjawab untuk menunaikan hak
terhadap tubuh badan kamu” (HR Bukhari), dan Sabda Nabi lagi: “Orang
mukmin yang kuat lebih baik dan disukai oleh Allah daripada orang mukmin yang
lemah” (HR Muslim).
Oleh itu, umat Islam perlu menjaga kesihatan, tanpa
kesihatan, manusia sukar menjalani kehidupan dengan selesa, dapat mengerjakan
ibadah kepada Allah dengan sempurna. Demikianlah tingginya nilai kesihatan yang
mempengaruhi kehidupan manusia. Islam tidak akan dapat diamalkan dengan sempurna
dan tidak akan dapat dihayati tanpa kesihatan pada individu muslim dan ini
pasti menjejaskan matlamat penciptaan manusia iaitu mengabdikan diri kepada
Allah S.W.T dan menjadi khalifah yang memakmurkan dunia ini. Kepentingan
kesihatan dari sudut dunia boleh dilihat pada individu dan sosial. Individu
yang sihat akan mampu memajukan diri, membangun negara yang bermanfaat kepada
orang lain. Ia juga memelihara dirinya dari menimbulkan bahaya dan ancaman
kepada orang lain dan masyarakat. Jika tidak, individu tidak akan maju tanpa
kesihatan yang baik, begitu juga dengan masyarakat, kerana masyarakat yang
sejahtera hanya terwujud dari individu yang sihat dan Islam sebagai ad-Din amat
prihatin terhadap kewujudan masyarakat yang sihat.
Hospital-hospital yang dibina oleh kerajaan menyediakan
perkhidmatan dan rawatan kepada orang awam tanpa mengira penyakit atau darjat.
Hampir setiap bandar mempunyai hospital yang dibina dan dibiayai oleh kerajaan
dan boleh dikatakan semua perkhidmatan adalah percuma atau bayaran yang
minima. Di Malaysia,
hospital yang terbesar dan terpenting ialah Hospital Besar
Kuala Lumpur. Lain-lain
hospital ialah Hospital Selayang, Hospital Serdang, Hospital
Universiti Kebangsaan Malaysia, Hospital Putrajaya, Hospital
Universiti dan lain-lain.
Di
samping itu, pembinaan pusat-pusat rekreasi, riadah dan bersukan seperti padang
permainan, kompleks sukan, stadium, taman rekreasi dan sebagainya adalah
tuntutan fardhu kifayah yang berjaya dilaksanakan oleh pihak kerajaan dengan
sebaik-baiknya. Ini kerana tidak mungkin penjagaan kesihatan dalam bentuk
beriadah dan bersukan dapat dilaksanakan sekiranya kemudahan-kemudahan seperti
ini diabaikan. Firman Allah S.W.T.: Maksudnya: '…dan janganlah kamu
menjatuhkan dirimu sendiri ke dalam kebinasaan' (Al-Baqarah : 195).
Justeru itu, kemudahan kesihatan ini merupakan suatu
keperluan bagi menjaga dan mengekalkan kesihatan dan rasa sihat (wellness).
Dengan kata lain, kesihatan ialah sains untuk menghalang dan menyembuhkan penyakit, memberi kelegaan dan menghilangkan kepayahan. Sekiranya
tidak ada kemudahan kesihatan, manusia akan berhadapan dengan berbagai-bagai
kesukaran hidup. Akibatnya manusia mendapat kesusahan dan tidak selesa dalam
urusan ibadat mereka dan tidak sempurna hidup. Keadaan sedemikain tidak selaras
dengan prinsip Islam kerana syariat Islam ditegakkan atas asas kemudahan dan
menolak kesukaran serta kesempitan seperti firman Allah S.W.T dalam surah
al-Haj ayat 78 bermaksud “Dan Ia tidak menjadikan kamu menanggung sesuatu
keberatan dan kesusahan”. Oleh itu pengambilan tanah
untuk tapak hospital, klinik desa, pusat-pusat kesihatan dan sebagainya adalah dapat disifatkan sebagai maslahah daruriyyat /
hajiyyat.
Dalam bidang muamalat pula, manusia perlu berinteraksi
antara satu sama lain untuk mendapat bahan keperluan seharian kerana tidak
semua keperluan harian dapat diperoleh secara bersendirian. Bagi memudahkan
urusan, manusia bertemu di satu tempat yang dinamakan sebagai pasar. Pasar
menjadi tempat pertemuan
antara penjual dan pembeli untuk jual beli barang. Di sini penjual menawarkan
barangan dan para pembeli datang untuk mendapat barangan keperluan harian.
Dengan adanya pasar, kepayahan dan kesulitan manusia untuk mendapat
keperluan harian dapat di atasi, malah dapat memberi kemudahan dan keselesaan.
Justeru, pengambilan tanah untuk tapak pasar adalah dapat dianggap termasuk
dalam maslahah hajiyyat.
5.3
Maslahah Tahsiniyyat (Luxury)
Mengikut susunan maslahah, tahsiniyyat (luxury)
terletak pada peringkat ketiga iaitu selepas daruriyat dan hajiyyat.
Tahsiniyyat meliputi segala perkara yang layak dan patut untuk kemulian
akhlak, ketinggian maruah serta keindahan adat. Dengannya manusia boleh hidup
selesa dan tenteram. Jika tiada perkara-perkara itu tidaklah mencacatkan
kehidupan manusia dan mendatangkan mudarat kepada sebagaimana berlaku pada
martabat yang pertama maslahah daruriyyat dan tidak juga berlaku seperti
martabat yang kedua maslahah hajiyyat (Al-Syatibi, Abi Ishak (t.t.). Maslahah
tahsiniyyat memberi penekanan kepada keindahan dan perhiasan,
menyempurnakan dan melengkapkan sistem kehidupan manusia serta keindahan
apabila dipandang oleh umat yang lain. Ia boleh berlaku dalam ibadat, adat dan
muamalat.
Maslahah daruriyyat dianggap asal dan paling utama dalam susunan maslahah
tersebut. Oleh itu maslahah daruriyyat hendaklah diutamakan dari maslahah
hajiyyat dan tahsiniyyat kerana jika maslahah daruriyyat tidak
dilakukan akan membawa kepada kecacatan hidup di dunia dan akhirat. Kedudukan
dan susunan maslahah ini dapat memberi petunjuk kepada pemerintah dalam
membuat keputusan ketika berlakunya pertembungan antara ketiga-tiga maslahah
tersebut. Justeru keputusan yang dikeluarkan itu benar-benar menepati dengan
kehendak syarak, keadilan dan keunggulan undang-undang Islam dan tidak
akan terdedah kepada penyelewengan.
Dalam realiti kehidupan sebenar ketiga-tiga maslahah
ini dianggap matlamat syariah yang tidak terpisah antara satu sama lain.
Kedudukannya adalah saling lengkap-melengkapi dan penyempurna antara satu sama
lain. Maslahah tahsiniyyat menyempurnakan maslahah hajiyyat.
Manakala maslahah hajiyyat menyempurnakan maslahah daruriyyat.
Sebagai contoh, tahap keperluan terhadap rumah adalah mengikut kemampuan
seseorang. Tahap yang paling minima ialah memiliki rumah yang merupakan maslahah
daruriyyat (basic need). Justeru, menjadi tanggungjawab kerajaan untuk
memastikan setiap orang rakyat memiliki rumah sebagai basic need. Seseorang
yang berada pada tahap ini diharuskan menerima keringanan hukum bagi melanggar
sesuatu yang haram dalam keadaan biasa. Contohnya, seseorang yang berada dalam
tahap daruriyyat harus mengambil pinjaman berasaskan riba sekiranya
tidak ada bank perbankan Islam yang boleh menawarkan pembiayaian Islam bagi
tujuan tersebut (ketetapan atau fatwa yang dikeluarkan oleh Majlis Ulama
Malaysia dalam persidangan pada 4-7 Mac 1969 di Dewan Tuanku Abdul Rahman,
Kuala Lumpur). Dalam ketika ini kerajaan boleh mengambil tanah rakyat secara
paksa. Setelah keperluan asas ini diperolehi dan jumlah pendapatan dan
kemampuan seseorang telah bertambah baik, mereka boleh memiliki rumah yang
lebih selesa. Pada ketika ini ia berada pada tahap hajiyyat dan tahsiniyyat
(luxury). Pada tahap tahsiniyyat (luxury), tidak lagi menjadi
tanggungjawab kerajaan untuk menyediakannya. Terserah kepada individu berkenaan
untuk membeli dari pemaju swasta.
(BERSAMBUNG DI BAHAGIAN KEDUA)
No comments:
Post a Comment