TANAH
OH TANAH : SIRI KE 59
MASLAHAH AMMAH DALAM PENGAMBILAN TANAH MENGIKUT HUKUM SYARAK(BAHAGIAN KEDUA)
5 PEMBAHAGIAN MASLAHAH
DARI SUDUT RUANG LINGKUP
Maslahah
dari sudut ruang lingkupnya terbahagi kepada tiga iaitu maslahah ammah, maslahah
aghlabiyyah dan maslahah khashsah (Yusuf Hamid, 1994). Maslahah ammah
atau al-kulliyyah adalah merupakan kepentingan umat Islam sejagat bagi
sesuatu negara (Wahbah,
1989) atau manfaat yang
dikembalikan kepada seluruh masyarakat atau sebahagian daripada mereka tanpa
dikhususkan kepada satu-satu pihak. Maslahah aglabiyyah
(kepentingan yang pada kebiasaan) yang melibatkan kepentingan sebahagian besar
umat Islam secara global. Ia merangkumi maslahah daruriyyat, hajiyyat
dan tahsiniyyat. Maslahah khashsah (kepentingan orang perseorangan) yang melibatkan
kepentingan hak individu atau golongan tertentu.
7 PRINSIP PENGAMBILAN
TANAH MENGIKUT SYARIAT ISLAM
Dalam situasi ini, ahli-ahli usul fiqh telah menetapkam
bahawa prinsip pemilihan atau kaedah penyelesaian iaitu mendahulukan maslahah ammah berbanding maslahah khashsah
(individu); mendahulukan maslahah yang besar /
utama daripada maslahah yang kecil; dan mendahulukan maslahah
orang hidup lebih utama daripada maslahah orang mati; mengutamakan perkara daruriyat daripada
hajiyyat dan perkara hajiyyat daripada tahsiniyyat; mengutamakan
menjaga agama, kemudian jiwa, kemudian akal, kemudian keturunan, dan terakhir
harta; mendahulukan maslahah yang banyak berbanding maslahah
yang sedikit; mendahulukan maslahah yang sudah pasti ke atas maslahah
dalam jangkaan atau masih diragui kedudukannya; mendahulukan maslahah yang berterusan dan
berkesinambungan berbanding maslahah yang sementara; mendahulukan maslahah
inti dan prinsip yang fundamental berbanding maslahah yang
bersifat luaran (cabang) dan tidak penting; dan mendahulukan maslahah masa
depan yang kuat, kukuh dan pasti berbanding maslahah semasa yang lemah
dan tidak pasti.
Maslahah
ammah adalah kemaslahatan umum yang berkaitan kepentingan
orang ramai. Kemaslahatan umum ini tidak bererti untuk kepentingan semua orang,
tetapi boleh berbentuk kepentingan majoriti umat. Maslahah khashsah
adalah kemaslahatan peribadi. Maslahah khashsah ini sering terjadi dalam
kehidupan kita seperti kemaslahatan yang berkaitan dengan mencari dan mengumpul
harta seperti tanah untuk diusahakan sebagai sumber pendapatan bagi menyara
kehidupan diri dan keluarga atau lain-lain kegunaan. Jika berlaku pertembungan
antara kedua-dua maslahah ini, maslahah
ammah hendaklah diutamakan daripada maslahah
khashsah (individu). Contohnya, tanah
milik yang terletak bersebelahan dengan hospital, tuan tanah telah merancang
untuk membangunkan tanah tersebut dengan projek perumahan dimana
kelulusan perancangan daripada Pihak Berkuasa Tempatan telah diperoleh dan
dalam masa yang sama tanah tersebut juga diperlukan untuk pembesaran hospital,
maka mengikut prinsip ini, keutamaan hendaklah diberikan kepada kegunaan tapak
hospital kerana manfaatnya lebih besar berbanding dengan manfaat yang
diperolehi oleh tuan tanah hasil dari projek perumahan.
Untuk mendapatkan tanah sebagai tapak rumah terutama di
bandar-bandar besar khusunya bagi golongan pendapatan rendah dan miskin amat
sukar. Mereka mengharapkan rumah-rumah yang disediakan oleh kerajaan. Justeru
menjadi tanggungjawab kerajaan menyediakan rumah yang bersesuaian kepada setiap
rakyat yang memerlukannya. Rancangan perumahan negara dilaksanakan secara
berkesan agar setiap keluarga mempunyai tempat kediaman yang selesa, dalam
persekitaran yang menggalakkan perkembangan minda dan akhlak yang sihat.
Kelengahan dan kegagalan menyediakan tempat tinggal yang selesa kepada rakyat
boleh menimbulkan masalah sosial dan keselamatan yang turut menghambat
usaha-usaha pembentukan sistem dan nilai-nilai kekeluargaan yang murni dan
unggul seperti yang di tuntut oleh Islam. Masalah rakyat tidak berumah adalah
isu sosial yang kritikal dan perlu ditangani segera oleh Kerajaan dan tidak
boleh sama sekali diabaikan. Lantaran itu pengambilan tanah untuk tapak projek
perumahan rakyat miskin adalah dianggap sebagai suatu maslahah daruriyat.
Ertinya: “Hajat (keperluan) ditempatkan pada kedudukan darurat, sama ada (keperluan) itu benumum atau khusus.”
Adapun maksud keperluan itu ialah keadaan yang menghendaki seseorang melakukan sesuatu yang tidak mengikut peraturan yang semestinya bagi menghindari kesukaran tetapi bukan menghindari bahaya. (Pindaan Qaidah Fiqh:66-67)
Ertinya: “Hukum itu mengikut kemaslahatan yang rajah (kuat).”
Ertinya: “Apa yang diharamkan kerana menghalang terjadi perkara yang
haram, ia adalah diharuskan kerana ada mashlahat yang kuat.” (Al-Qawa’id Al-Fiqhiyyah:155).
Mesyuarat
Jawatankuasa Fatwa Negeri Terengganu pada 24/4/1994 telah membenarkan untuk
mengalihkan kubur Islam di atas tapak projek Taman Seri Kolam, Kuala Terengganu
bagi memberi laluan projek perumahan Kampung Kolam. Jawatankuasa Fatwa Negeri
Melaka Bil 3/2005 dalam Mesyuaratnya pada 16 Rabi‘Ul
Akhir 1426h/25 Mei 2005 memberi kebenaran untuk menggali dan memindahkan kubur
lama di atas tanah Lot 1690, Mukim Taboh Naning, Alor Gajah, Melaka, bagi
tujuan pembinaan bangunan kekal. Majlis Fatwa Negeri Kedah mengharuskan
pemindahan kubur di Sungai Pau, Sik Kedah kerana pihak kerajaan ingin membina
Empangan Beris yang dapat memberikan manfaat yang cukup besar kepada
rakyat Kedah khususnya seperti membekalkan air untuk tanaman dan ternakan, serta
kehidupan seharian. Begitu juga dengan pemindahan sebuah kubur atas Lot PT 28
(Lot lama 496) Mukim 16, Seberang Perai Utara. Majlis Fatwa Negeri Pulau Pinang
bersetuju untuk memberi kebenaran agar kubur tersebut dipindahkan ke Tanah
Perkuburan Haji Abdul Rashid, Sungai Dua, Butterworth kerana kubur tersebut
berada di tanah persendirian yang telah dibuat pengambilan oleh PERDA untuk
tujuan pembangunan
(Hadis riwayat Malik)
“Diriwayatkan oleh Abu Hafsh lagi dengan isnâdnya
daripada Muhammad (Al-Baqir) bin Ali (Zainal ‘Abidin) katanya: “Adalah bagi
Samurah bin Jundub ada sebatang pokok kurma masuk di kebun seorang lelaki
daripada golongan Anshar. Lelaki itu dan keluarganya sewaktu masuk ke kebunnya
itu, maka pokok kurma itu telah menyakiti atau mengganggu mereka. Maka lelaki
golongan Al-Anshar itu mengadu kepada Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam,
lalu Baginda bersabda kepadanya (Samurah pemilik kebun): “Jualkan (pokok kurma
itu) kepadanya (lelaki Al-Anshar).” Dia enggan. Sabda Baginda: “Maka potonglah pokok kurma
itu.” Dia enggan juga. Sabda Baginda lagi: “Hadiahkan pokok kurma itu dan
bagimu seumpamanya di syurga.” Dia enggan juga. Maka sabda Rasulullah
Shallallahu ‘ alaihi wasallam kepada Samrah: “Kamu ini memudaratkan
(membahayakan)”. Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda memerintahkan
kepada lelaki Al-Anshar: “Pergi dan potonglah pokok kurma itu.”
(Hadis riwayat Abu Daud)
Dalam kisah di atas, memusnahkan pokok kurma milik Samurah bin Jundub yang terdapat dalam kebun milik
seorang lelaki Anshar mudarat yang lebih kecil berbanding dengan membiarkan
keadaan yang boleh menimbulkan perbalahan antara pemilik pokok kurma dengan
tuan tanah.
7.3 Menghasilkan Kemanfaatan dan
Menolak Kemudaratan
(al-Baqarah,2
:216.)
7.4
Maslahah Ammah Adalah Dharurah
Menurut
Al-Jurjani dalam At-Ta’rifat, dharurah berasal dari kata dharar.
Kata dharar mempunyai tiga makna pokok, iaitu lawan dari manfaat (dhid
al-naf’i), kesulitan/kesempitan (syiddah wa dhayq), dan buruknya
keadaan (su`ul haal) (Al-Munawwir, 1984). Kata dharurah,
dalam kamus Al-Mu’jam Al-Wasith mempunyai erti keperluan (hajah),
sesuatu yang tidak dapat dihindari (laa madfa’a lahaa), dan kesulitan (masyaqqah).
Dalam makna istilahnya, dharurah mempunyai banyak definisi yang hampir
sama pengertiannya. Berikut berbagai definisi dharurah menurut ulama
mazhab empat dan ulama kontemporer, yang terhimpun dalam kitab al-Dharurah
wa Al-Hajah wa Atsaruhuma fi Al-Tasyri’ Al-Islami karya Abdul Wahhab
Ibrahim Abu Sulaiman (1994), dan kitab Nazhariyyah Al-Dharurah Al-Syar’iyah
karya Wahbah Az-Zuhaili (1997).
Menurut
fuqaha mazhab seperti Hanaf Al-Jashshash dalam Ahkamul Qur`an
ketika membahas makhmashah (kelaparan parah) mengatakan, dharurah
adalah rasa takut akan ditimpa kerosakan atau kehancuran terhadap jiwa atau
sebahagian anggota tubuh bila tidak makan. Al-Bazdawi dalam Kasyful Asrar
menyebutkan definisi serupa, iaitu dharurah dalam hubungannya dengan
kelaparan parah (makhmashah), ialah jika seseorang tidak mau makan,
dikhawatirkan ia akan kehilangan jiwa atau anggota badannya. Sedang dalam kitab
Durar Al-Ahkam Syarah Majallah Al-Ahkam, Ali Haidar mengatakan, dharurah
adalah keadaan yang memaksa (seseorang) untuk mengerjakan sesuatu yang dilarang
oleh syara’ (al-halah al-mulji`ah li tanawul al-mamnu’ syar’an).
Menurut
fuqaha mazhab Maliki seperti Ibn Jizzi Al-Gharnati dalam Al-Qawanin
Al-Fiqhiyah dan Al-Dardir dalam Al-Syarh Al-Kabir mengatakan, dharurah
ialah kekhawatiran akan mengalami kematian (khauf al-maut). Dan tidak
disyaratkan seseorang harus menunggu sampai (benar-benar) datangnya kematian,
tapi cukuplah dengan adanya kekhawatiran akan mati, sekalipun dalam tingkat
dugaan (zhann).
Menurut
fuqaha mazhab seperti Imam Suyuthi dalam Al-Asybah wa An-Nazha`ir
mengatakan dharurah adalah sampainya seseorang pada batas di mana jika
ia tidak memakan yang dilarang, ia akan binasa (mati) atau mendekati binasa.
Muhammad Al-Khathib Al-Syarbaini dalam Mughni Al-Muhtaj menyatakan, dharurah
adalah rasa khawatir akan terjadinya kematian atau sakit yang menakutkan atau
menjadi semakin parahnya penyakit ataupun semakin lamanya sakit dan ia tidak
mendapatkan yang halal untuk dimakan, yang ada hanya yang haram, maka saat itu
ia mesti makan yang haram itu.
Menurut
fuqaha mazhab Hambal seperti Ibnu Qudamah dalam Al-Mughni
menyatakan, dharurah yang membolehkan seseorang makan yang haram (al-dharurah
al-mubahah) adalah dharurah yang dikhawatirkan akan membuat
seseorang binasa jika ia tidak makan yang haram. Menurut ulama kontemporer
seperti Muhamad Abu Zahrah dalam Ushul Al-Fiqh mendefinisikan dharurah
sebagai kekhawatiran akan terancamnya kehidupan jika tidak memakan yang
diharamkan, atau khawatir akan musnahnya seluruh harta miliknya. Mustafa
Az-Zarqa` dalam Al-Madkhal Al-Fiqhi Al-‘Aam berkata, dharurah
adalah sesuatu yang jika diabaikan akan berakibat bahaya, sebagaimana halnya al-ikrah
al-mulji` (paksaan yang mengancam jiwa) dan khawatir akan binasa (mati)
kerana kelaparan. Wahbah al-Zuhaili dalam Nazhariyyah Al-Dharurah
mendefinisikan dharurah adalah datangnya bahaya (khathr) pada
manusia atau kesulitan (masyaqqah) yang amat berat, yang membuat dia
khawatir akan terjadinya mudarat atau sesuatu yang menyakitkan atas jiwa,
anggota tubuh, kehormatan, akal, harta, dan yang bertalian dengannya.
Berbagai
definisi ulama mazhab empat mempunyai pengertian yang hampir sama, iaitu
kondisi terpaksa yang dikhawatirkan dapat menimbulkan kematian, atau mendekati
kematian. Dengan kata lain, semuanya mengarah kepada tujuan pemeliharaan jiwa (hifh
an-nafs). Wahbah al-Zuhaili menilai definisi tersebut tidaklah lengkap,
sebab menurutnya, definisi dharurah haruslah mencakup semua yang
berakibat dibolehkannya yang haram atau ditinggalkannya yang wajib. Maka dari
itu, al-Zuhaili menambahkan tujuan selain memelihara jiwa, seperti tujuan
memelihara akal, kehormatan, dan harta. Abu Zahrah juga menambahkan tujuan
pemeliharaan harta, sama dengan al-Zuhaili.
Sesungguhnya
definisi dharurah haruslah dikembalikan pada nas-nas yang menjadi sumber
pembahasan dharurah, sebab istilah dharurah memang bersumber dari
beberapa ayat al-Qur`an, seperti dalam surah al-Baqarah [2]: 173; al-Maa`idah
[5]: 3; al-An‘aam [6]: 119; al-An‘aam [6]: 145; dan an-Nahl [16]:
115 (Asjmuni Abdurrahman, 2003). Ayat-ayat ini intinya
menerangkan kondisi dharurah kerana terancamnya jiwa jika tidak memakan
yang haram, seperti bangkai dan daging babi. Jadi, kunci persoalannya bukanlah
pada lengkap tidaknya definisi dharurah, melainkan pada makna
dalil-dalil syar’i yang mendasari definisi dharurah itu sendiri (http://www.mykhilafah.com/sautun-nahdhah/2410-sn237-mahukah-anda-berzina-dengan-ibu-sendiri).
Berdasarkan
ayat-ayat itulah, Syaikh Taqiyuddin An-Nabhani dalam Asy-Syakhshiyah
Al-Islamiyah (III/477) menyatakan, definisi dharurah adalah keterpaksaan
yang sangat mendesak yang dikhawatirkan akan dapat menimbulkan kebinasaan/
kematian (al-idhthirar al-mulji` alladzi yukhsya minhu al-halak). Inilah
definisi dharurah yang sahih, iaitu kondisi terpaksa yang membolehkan
yang haram, sebagaimana termaktub dalam kaedah yang masyhur: al-dharurat
tubiih al-mahzhuurat (Kondisi darurat membolehkan yang diharamkan).
Definisi Taqiyuddin An-Nabhani ini dekat dengan definisi Mustafa Az-Zarqa` dan
kurang lebih sama maknanya dengan definisi ulama mazhab empat. Dari
definisi dharurah yang rajih tersebut, kita dapat mengetahui
cakupan dharurah iaitu kondisi terpaksa yang berkaitan dengan
pemeliharaan jiwa (hifzh an-nafs), seperti misalnya orang kelaparan yang
terancam jiwanya yang tidak mendapatkan makanan selain daging babi atau bangkai
(Muhlish Usman, 1996) atau seperti orang yang diancam akan dibunuh jika
tidak mahu mengucapkan kata-kata kufur, asalkan hatinya tetap beriman ( Dja’far
Amir, t.t.:37).
Mengikut Abdul
Qodir Salam, (1996) terminologi al-dharurat
ini berkait rapat dengan al-hajat atau keperluan atau hak.
Mengikut syariat Islam, setiap individu mempunyai hak-hak tertentu yang
ditetapkan dan hak ini dijamin oleh syarak. Antara hak-hak tersebut ialah hak
mendapat laluan (jalan) untuk sampai ke tanah miliknya, hak mendapat kemudahan
air, hak membina saluran air dan hak membina peparitan. Hak ini boleh
ditakrifkan sebagai satu hak yang sabit ke atas harta tak alih bagi kepentingan
harta tak alih yang lain tanpa mengambil kira sesiapa pemilik harta itu. (Abdul
Karim Zaidan). Pemilik tanah yang tidak mendapat kemudahan air, boleh membina
saluran bagi mendapat kemudahan tersebut dari punca yang terdekat dengan
kawasannya walaupun terpaksa dibina atas atau kawasan orang lain. Dia juga
boleh meminta kebenaran untuk menyambung saluran yang telah sedia ada di dalam
kawasan orang lain ke dalam kawasan atau tanahnya. Dia juga boleh
berkongi dengan orang berkenaan bagi membina saluran ke kawasannya. Ini
bermakna, tidak ada sesiapa boleh menghalang orang yang memerlukan kemudahan
air, membina saluran air ke kawasannya melalui tanah atau kawasan kepunyaan
orang lain. Tuan tanah tidak boleh menghalang tuan tuan punya saluran tersebut
daripada melakukan kerja-kerja penjagaan saluran itu dari masa ke semasa.
Sebaliknya pula, tuan punya saluran itu perlu menghormati tuan tanah tempat
saluran itu dengan tidak melakukan yang mendatangkan kerosakan kepada kawasan
atau tanah berkenaan.
Masalahnya, tidak
semua tuan tanah bersetuju dan membenarkan saluran air dibina atas tanah
tanahnya dengan berbagai alasan. Keengganan ini menyebabkan air tidak dapat
disalurkan. Ketiadaan saluran air ini menimbulkan kemuradatan dan kesusahan
besar, apatah lagi tiada sumber lain seperti sumber mata air atau perigi. Bila
keadaan ini berterusan, tuan tanah yang tidak mendapat bekalan air akan
mengambil tindakan agresif dan ini boleh mencetuskan perbalahan dan perpecahan.
Apatah lagi ramai tuan-tuan tanah berada dalam keadaan demikian. Pada ketika
ini, maslahah ammah berada pada tahap dharurah
di mana tiada pilihan kecuali menyediakan kemudahan tersebut. Kalau terjadi
demikian, kemudaratan wajib dihilangkan secepat yang mungkin sesuai dengan
keadah “kemudaratan itu harus dihapuskan’ dan ‘keperluan umum menepati dharurah.
Begitu juga dengan pembinaan projek
kemudahan awam dan infrastruktur seperti membina jalan-jalan baru di
kampung-kampung dan penempatan yang terpencil untuk meningkatkan tahap
aksesibiliti penduduk luar bandar dan menghubungkan kampung-kampung di
pedalaman dengan pekan dan bandar sebagai pemangkin kepada pembangunan
sosioekonomi di mana hasil keluaran setempat dan hasil pertanian dan industri
asas tani dapat di pasarkan dengan lebih mudah, cepat dan lebih ekonomi,
seterusnya, memberi sumbangan kepada usaha-usaha peningkatan ekonomi negara.
Mengikut laporan, banyak projek ini lewat jadual atau tidak dapat dilaksanakan
serta menemui jalan buntu kerana ada tuan-tuan tanah yang enggan membenarkan
tanahnya digunakan bagi tujuan ini. Disebabkan oleh dua atau tiga orang yang
tidak membenarkan, maka projek tidak dapat dilaksanakan. Tindakan ini amat
merugikan kerana hak mendapat jalan masuk adalah merupakan hak yang dijamin
oleh Islam. Justeru, pengambilan tanah secara paksa dan tidak mendapat
kebenaran tuan tanah oleh kerajaan untuk mengatasi masalah ini dapat
dikategorikan sebagai dharurah, dimana
kerajaan boleh melakukan sesuatu yang pada asalnya ditegah.
(BERSAMBUNG
DI BAHAGIAN KETIGA)
Mempunyai satu rumah sendiri merupakan impian utk semua orang. Ia adalah perlindungan yang amat penting bagi sekeluarga.
ReplyDelete